Moeder dacht dat 3-jarig zoontje gestoken was door een wesp, maar zijn lichaam werd blauw

Voor de overgrote meerderheid van ons betekent een warme zomer veel tijd buiten doorbrengen in de natuur.

Dit brengt ons onvermijdelijk in contact met de dieren en insecten waarmee we zijn planeet delen, en dat is niet altijd positief.

Vraag maar aan Elisabeth Nordgarden, de moeder van een jongetje wiens beproeving op een zomerse vooravond kan dienen als een grimmige herinnering voor ons allen om waakzaam te blijven.

Elisabeths 3-jarige zoon Kristoffer had buiten in de achtertuin van zijn grootouder gespeeld toen hij in tranen naar zijn moeder kwam. Natuurlijk dacht ze daar, gezien zijn leeftijd, niet al te veel aan – jonge kinderen zijn immers berucht om hun emoties.

Wat Elisabeth niet wist is dat er iets ernstigs was gebeurd.

Sprekend met de Noorse outlet NRK, zei de moeder uit Noorwegen: “Ik en de jongens waren op bezoek bij mijn grootouders.

“Toen begon Kristoffer een beetje te huilen en klom op mijn schoot. We dachten dat hij was gestoken door een wesp of zich had verwond aan een tak.”

Maar binnen 15 minuten begon Kristoffers voet te zwellen en blauw te worden. Het bleek dat hij inderdaad iets was tegengekomen, maar het was geen wesp.

Elisabeth legde het uit: “De ambulance en de helikopter kwamen snel aan. Ze bleven zeggen dat het een slangenbeet was en we werden naar een ziekenhuis getransporteerd.”

Bij aankomst in het ziekenhuis kreeg Kristoffer anti-venom en begon hij aanvankelijk tekenen van herstel te vertonen, totdat zijn toestand plotseling snel verslechterde.

De jongen had een inwendige bloeding in zijn darm door de beet. Kinderen kunnen vatbaarder zijn voor slangenbeten en Kristoffer reageerde slecht.

In deze fase begreep Elisabeth de alarmerende ernst van de situatie en werd ze achtergelaten om te bidden terwijl de artsen deden wat ze konden om Kristoffer te stabiliseren en ervoor te zorgen dat hij de beproeving zou overleven.

Gelukkig heeft hij dat gedaan. Na anderhalve week in het ziekenhuis te hebben doorgebracht, was de 3-jarige voldoende hersteld om naar huis terug te keren.

“Ik heb nu veel meer respect voor adders en ik zal ervoor zorgen dat mijn kinderen laarzen dragen als ze in de toekomst in gebieden met veel gras gaan,” zei Elisabeth.

Ik denk inderdaad dat we allemaal een waardevolle les kunnen leren van Kristoffers borstel met de natuur, en dat is om zo waakzaam mogelijk te blijven wanneer in en rond gebieden waar gevaarlijke dieren in het wild leven.

Ik ben gewoon zo dankbaar dat de dingen goed zijn uitgepakt voor Kristoffer, gezien hoe slecht ze er op een bepaald moment uitzagen.

Deel dit artikel om mensen eraan te herinneren hoe gevaarlijk slangen en andere wezens kunnen zijn, niet alleen voor kinderen maar voor ons allemaal!