Negen gezinsleden sterven nadat ze zelfgemaakte noodles uit de vriezer hadden gegeten

Een familie van negen personen is gestorven na het eten van een zelfgemaakte noedelschotel met gefermenteerde maïsmeel, die een jaar lang was ingevroren.

De familie in de stad Jixi, in de provincie Heilongjiang in het noordoosten van China, had tijdens een bijeenkomst van 12 mensen op 5 oktober een populaire lokale delicatesse gegeten die bekend staat als Suantangzi – een soort dikke noedelsoep.

Drie jongere familieleden weigerden het gerecht te proberen vanwege de vreemde smaak, aldus de lokale overheid. De negen die de noedels wel aten werden enkele uren later echter ziek, met acht bevestigde doden op 11 oktober.

Een 47-jarige vrouw met de achternaam Li kreeg een behandeling in het ziekenhuis maar stierf op maandag zei haar zoon.

De plaatselijke autoriteiten zeggen dat de noedelschotel bedorven was door zo lang te worden ingevroren, waarbij de familie werd vergiftigd met bongkrekzuur – een ademhalingstoxine die wordt geproduceerd door bacteriën die in de maaltijd worden gevonden.

Nadat het voor 12 maanden was bevroren, werd een hoge concentratie van het bongkrekzuur in de schotel ontdekt.

BEKIJK OOK  Joe Biden huilt om zijn verloren zoon terwijl hij vertrekt om president te worden

De Gezondheidscommissie van de provincie Heilongjiang zei dat het ook in het maagvocht van de volwassenen hadden gevonden.

Gao Fei, directeur van de voedselveiligheid in het Heilongjiang Centrum voor Ziektebestrijding en -preventie, zei dat de resultaten vaak fataal kunnen zijn.

“Het kan ernstige schade veroorzaken aan vele menselijke organen, waaronder de lever, de nieren, het hart en de hersenen,” vertelde Gao aan China News Service.

“Op dit moment is er geen specifiek tegengif. Eenmaal vergiftigd, kan het sterftecijfer oplopen van 40% tot 100%.”

In China en Indonesië is bongkrekzuur betrokken geweest bij uitbraken van door voedsel overgedragen ziekten waarbij kokosnoot- en maïsproducten betrokken waren.

BEKIJK OOK  Joe Biden huilt om zijn verloren zoon terwijl hij vertrekt om president te worden

Zelfs bij grondig koken kan het zuur niet worden verwijderd en de Global Times meldt dat er geen medicijn is om dergelijke gevallen van vergiftiging te behandelen.

De nieuws bron voegde eraan toe dat, om vergiftiging te voorkomen, moeten mensen geen geweekte of beschimmelde maïs gebruiken om voedsel te maken, en geen voedsel moeten maken of eten dat met gefermenteerde granen is gemaakt.

De symptomen van bongkrekvergiftiging beginnen meestal binnen een paar uur na het eten van het besmette voedsel.

Ze omvatten buikpijn, zweten, algemene zwakte en, uiteindelijk, een coma. De dood kan dan plaatsvinden binnen een tijdsbestek van 24 uur.